De karakters: In de film is behalve het volk in het dorp zelf, niemand gelijk. Hierdoor worden de hoofdpersonen gelijk gescheiden van het gros van de bevolking. Naast het wat angstige kipachtige volk in het dal zijn er ook nog de fantastische 5 die getraind worden op een tempelberg. In deze tempel zijn nog 2 andere wezens aanwezig. De wijze shivu en de oude meester (Schildpad)
De panda is in het Aziatische plaatje goed te herkennen als bedreigd dier. Er komt er ook slechts 1 van voor in de film. De panda staat verder bekent om zijn rustige bewegingen, het moeizame leven dat hij leidt en de enorme eetlust die panda’s hebben. In de film worden deze elementen mooi gecombineerd in kung fu panda.
Kung fu is een sport die wordt beoefend door merendeels mannen en gaat gepaard met diverse bijzondere dans bewegingen, waarbij wapen gebruikt mogen worden.
De panda leert vanuit rust de vechtsport te benaderen. Dit wordt de panda extra moeilijk gemaakt door zijn extreme fanatisme dat hij heeft voor de sport en voor de fantastische 5. De panda oogt in het eerste opzicht onhandig, traag, vol goede bedoeling maar met een slechte uitvoering. Dit is allemaal wanneer hij graag van zijn werk naar de arena wil boven op de berg.
Zijn doorzettingsvermogen en inventiviteit zijn echter wel te prijzen. Dit is dan ook de toevallige reden waarom hij tot dragon warrior wordt gekozen.
In de film komt de passie die panda’s hebben voor eten en de strijd die ze dagelijks voor het eten moeten voeren mooi naar voren. De panda doet vrijwel alles voor eten en als hij weet waar eten verstopt is, wil hij het op de meest onmogelijke manieren bemachtigen. Met deze oplossingen en de drang naar eten worden de eerste kung fu lessen aan de panda geleerd.
De decors: Deze zijn uiteraard nagebootst vanuit het Aziatische landschap waar de Panda beer zich herbergt. Er is veel (bamboe)bebossing en het klimaat hebben ze warm en vochtig aangedaan. De panda leeft zelf in het dorp, het liefst rustig achter de schermen van het restaurant van zijn vader. Overal op straat zijn de kleine noodle restaurants te vinden in de aziatische dorpen. Overal wordt met stokjes gegeten en de huizen zijn gebouwd naar de Chinese stijl. De bouw doet veel denken aan de Jackie Chan en ninja films uit de jaren 90.
Naast het dorp dat tussen het dal en de bergtop in licht, zijn er ook nog de tempels van de wijzen die hoger op de berg liggen. Hiernaar toe lopen een soort van Inca-achtige trappen stijl omhoog naar de deur.
Naast het decor waar het dorp in is gevestigd, is er ook nog het decor van de “onderwereld”. In deze onderwereld zitten de kerkers waar de ooit getrainde dragon warrior is opgesloten. Deze wereld is laag in de grond gestopt om zo het gemene en vuil van de aarde diep weg te stoppen. Deze onderwereld en de plek van het kwade wordt omgeven door verschillende obstakels en puzzelstukken om de kerker te kunnen ontvluchten. De hermetisch afgesloten plek in de grond wordt bewaakt door een leger van bewapende en gepantserde neushoorns. Deze dieren kennen in de natuur goed hun plek, zijn sterk en sociaal en zijn niet bang om een stap naar voren te doen in plaats van terug.
Het dal verspringt flink snel van warme ondergronden, naar koude dieptes. Het warme is de geromantiseerde beleving van het dal, de koude en diepe dalen zijn meer de achtergronden voor de gevechtsscenes en de achtervolgingen naar de tempel toe.
De kostuums: De kostuums zijn redelijk herkenbaar voor iedere Bollywood kenner. De (kipachtige) dorpelingen lopen in een kloffierond waarbij lijkt of ze allemaal een eigen noodle restaurant hebben. De fantastische 5 dragen daarentegen meer de traditionele gewaden.
De kleurrijke gewaden sluiten goed aan bij hun eigen lichaamsbouw. Deze is in de film erg wisselend met een tijger, slang, insect, aap en vogel
De muziek: De muziek wordt in deze film verzorgd Hans Zimmer in samenwerking met John Powell. Deze componist en filmmuziekmaker heeft al voor meerdere films de muziek verzorgt. Black rain, The last Samurai en the themesong voor Pirates of the caribbean waren grote successen in de muziek die Hans Zimmer heeft bereikt.
De kennis van de muziek uit het oosten heeft Hans Zimmer goed kunnen terugbrengen naar de filmmuziek die gebruikt is in Kung fu Panda.
Een bekend lied is het lied van Kung fu fighting. Het is een typisch deuntje over kung fu, met de daarbij kenmerkende en gebruikelijke geluiden. Het pling-plong gehalte is hierin redelijk hoog en in de muziek wordt veel gebruik gemaakt van fluit, drum en gitaar.
De film wordt redelijk traditioneel opgebouwd van een rustig begin naar een apotheose aan het eind waar de spanning optimaal is. In de filmmuziek is hier erg rekening mee gehouden. Zo is er in het begin rustige oosterse muziek te horen. Wanneer het grappig is zal de muziek wat lichtvoetiger worden en sneller gespeeld worden. Op het moment dat Tai Lung in het beeld komt, de opgesloten dragon warrior, wordt de muziek een stuk spannender en boezemt je bijna echt angst in.
De muziek die gemaakt is voor de film is naast leuk om te horen en goed aangepast aan de Aziatische muziek, is ook zeer kind vriendelijke en politiek correct. Wat een van de vele commentaren op het internet is, is dat de muziek in losse flarden erg onsamenhangend kan zijn. Echter met de kennis van de film en het verhaal van de film bij de muziek, komt de muziek een stuk meer tot leven. Gezien de opbouw in de film is het ook aan te raden de muziek in de juiste volgorde af te spelen.
Alleen het laatste nummer is gemaakt door een andere componist, Choo Lee. Deze componist heeft van het origineel Kung Fu Fighting een andere variant gemaakt speciaal voor de film.
Cameravoering: Voor de cameravoering zijn diverse nieuwe technieken toegepast om de precieze camerabeelden goed te laten zien. Shrek was al 1 van de eerste animatiefilms waarbij de camera in een vrije positie geplaatst kon worden, omdat de leefomgeving een levende wereld was die helemaal was ingevuld. Je kon dus voor, achter, boven of naast Shrek gaan staan, overal zag je de rest van de wereld.
Het probleem met kung fu panda was alleen dat er nu een pandabeer van 130 kilo voor een rol van kung fu vechter werd aangenomen. Dit vroeg om een hoge HD kwaliteit. De vrijheid van het plaatsen van de camera bleef, maar door de kwaliteit was men in staat meerdere camera’s tegelijk te gebruiken en de bewegingen te optimaliseren, zonder het creatieve proces te onderbreken.
Montage: Voor de montage is ruim 24 miljoen computeruren. Dit is ruim vier keer zoveel dan bij de film Shrek. Met name door de vechtscènes was er meer tijd nodig, om alle stukjes vacht, haar, vocht en kleding goed mee te laten bewegen.
Belichting: De belichting is in de computer helemaal bewerkt met een vast zon punt. Na het maken van de film is in de computer het licht automatisch bewerkt en bijgewerkt waar nodig.
Tijd: De tijd waarin de film zich afspeelt is een prachtige mix tussen de oude wetten en verhalen over draken(doders) en de huidige tijd van het vertrouwen hebben in jezelf en de noodle cultuur uit het oosten. Echter blijft de film zelf van techniek verstoten.
Het nodige vuurwerk dat gebruikt wordt en voor het grijpen ligt in de film heeft weer de betekenis van het vieren van de gekozen krijger, maar ook het verjagen en weghouden van de kwade geesten. Precies zoals de chinezen volgens oud gebruik vuurwerk behandelen rond de jaarwisseling.
Cultuur:
Animatie: Kung fu Panda begon voor veel mensen letterlijk en figuurlijk als een droom. Kung fu panda is een redelijk normale kung fu film, waar naast de animatie ook humor en grappen zijn toegevoegd. Het begin van de film is echter dusdanig rustig, dat de kijker mee wordt genomen in een droomwereld van animatie, waarbij op ieder detail is gelet. Omdat de film een film moet blijven en geen kunstwerk of documentaire, hebben ze deze gedetailleerde manier van animatie laten gaan en zijn op de old school animatie verder gegaan. Toch is de openingsscene een uniek stukje animatie wat nog niet eerder behaald was.
Overeenkomsten met andere films:
In de film Kung fu Panda zijn diverse overeenkomsten met andere films die we kennen. Zo herkennen we zelf in de wijze Shive de kleine aliën uit de film Starwars, bekent als Yoda. Deze grote held en voorbeeld van Anakin Skywalker wordt gecreërd na een aantal starwars films om een groot en oud voorbeeld als (be)strijder te zijn van de Dark Jedi. Deze link is te leggen naar de combinatie van de wijze Shivu, de leerling Po (de panda) en de slechte Tai Lung (Dark Jedi). De lijn van het verhaal volgt in kleine delen ook de episodes van Starwars, alleen is starwars in de gehele ruimte actief, vandaar de vele afleveringen, en kung fu panda heeft zich gespecialiseerd in de oosterse vechtkunst, cultuur en omgeving.
Naast de star wars beleving is Lord of the rings gebruikt om een impressie te kunnen krijgen van de diepe, ingewikkelde kerkers die zijn aangelegd in de animatie verwerker. De enorme diepe en donkere kerkers worden door een overtollig aantal sterke en enge uitziende dieren bewaakt, terwijl de gevangene slechts 1 persoon betreft. Deze heeft dan ook bijzondere krachten en training gehad om zich uit de moeilijkste (kung fu) posities te bevrijden.
De bewegende delen die naar de kerker leiden en de manier waarop de krijger gevangen is gezet, doet denken aan het opsluiten van de diverse monsters bij Lord of the rings. Deze wezens kregen daar een teken, waarna ze met enorm veel kracht wisten te ontsnappen.
In Kung fu panda geldt dat ook, immers komt 1 van de dorpelingen naar de gevangenis om te kijken of hij daadwerkelijk nog opgesloten zit. Dit is voor Tai Lung het teken om te gaan ontsnappen, omdat een andere dragon warrior is aangesteld.
Nadat Tai Lung uit zijn ketenen is ontsnapt, begint een grootse opmars naar het aardoppervlak, waarbij hij 1000 wachters weet te verslaan op slinkse wijze. In The matrix neemt Keanu Reaves het op tegen een 1000 tal wachters, die hij met simpele (kung fu) bewegingen weet te verslaan. Dit komt niet door zijn enorme kracht, maar puur door snelheid en zijn reflex. Wanneer er kogels worden afgevuurd op hem, kan hij deze in slowmotion ontwijken of zelfs laten stoppen. Dit heeft te maken met de innerlijke kracht van het kung fu.
In de film krijgt Tai Lung geen kogels maar speren en andere voorwerpen naar zich toe geworpen, door de zelfde bewegingen weet hij deze allemaal te ontwijken, te vangen en terug te gooien.
In onze vorige jeugd werden veel ninja films, slechte B kung fu films en Jackie Chan films uitgezonden. In deze films is uiteraard goed gebruik gemaakt van de omgeving. Wat erg herkenbaar was in kung fu panda waren de dorpse plaatjes. Hierin bestond de grond gewoon uit zand of rotsachtige bodem.
De huizen die gebruikt worden in de film zijn vaak redelijk laag gebouwd, met de versieringen op de dakranden.
Binnenin is er een typische Aziatische inrichting gehouden. Ruimtelijk, leeg en laag meubilair. Net als in de kung fu films wordt er in het huis gebruik gemaakt van diverse kleine kamertjes die aaneengeschakeld zijn. Het lijkt of er tussen slechts papieren wanden zitten waar je zo door heen kan springen. Voor mogelijke verrassingsaanvallen is dit fijn om snel weg te kunnen komen. Daarnaast hoor je snel geluid erdoorheen. Bij de meditatie van de kung fu leerlingen is stilte vereist, dus de dunne wanden laten dus enkel de hardop gesproken woorden door. In de film zijn deze veelal van Po.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Goedzo, inmiddels welgenoeg materiaal voor een goede kijkwijzer met vragen, lijkt mij!
BeantwoordenVerwijderenHallo allemaal,
BeantwoordenVerwijderenZiet er inderdaad uitgebreid uit. Alleen mis ik zelf nog wel wat beeldmateriaal. Ik vind het zelf altijd prettig om een voorbeeld te hebben bij de omschrijving van bijv. lichtval, camerastandpunten enz. Wij hebben via Youtube en de functie print screen veel beelden kunnen toevoegen. Verder valt me op dat jullie veel vergelijkingen hebben gevonden met andere films. Top! Dit kunnen jullie vast goed inzetten in de theorieles.
Veel succes met de afronding.
Groetjes, Corry
Hoi Corry,
BeantwoordenVerwijderenThanks voor de tip van Youtube. Ik ben nog de docentenstencils aan het maken, waar het nodige beeldmateriaal in gaat komen. Hier ben ik nog wel naar op zoek, dus bedankt voor de tip.
Groetjes Ilse