Kunstzinnige oriëntatie. Eén ding moet ik er wel over zeggen, zinnig is het geweest. Zoals ik al vertelde in mijn motivatie voor dit vak, was het een onderdeel waar ik eigenlijk nog nooit van had gehoord. Ik had verwacht dat het vooral gericht zou zijn op het creatieve gebied, maar men….wat kan je er veel mee. Dat ik zoveel uit een kinderfilm (animatiefilm) zou kunnen halen had ik niet verwacht. Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit eerder op deze manier naar animatiefilms had gekeken. Voor mij waren het films, net zoals voor veel kinderen, voor de animatie. Lekker genieten en ontspannen film kijken. Nu is dit echter niet meer het geval. Ik wilde me graag gaan richten op de beeldaspecten om te kijken of ik die eruit kon halen. Dit is tijdens het kijken en analyseren van Kung Fu Panda goed gelukt, maar is ook iets wat ik nu nog steeds doe. Als ik nu naar een animatiefilm kijk dan kijk ik niet meer alleen naar de film, maar kijk ik ook naar de beeldcultuur die erin zit, de beelden die zijn gebruikt en die ik herken. Ik vind dit een leuke bijkomstigheid van het kijken van een film geworden, er zit nu nog iets achter dan alleen maar film kijken.
Het leerdoel wat ik mezelf had gesteld voordat ik aan deze opdracht begon was dat ik wel zou willen ontdekken op welke manieren ik allemaal 3D – films in zou kunnen zetten om mijn onderwijs weer op een andere manier vorm te geven, tegemoetkomend aan alle verschillende leermogelijkheden van de leerlingen. Hierbij denk ik gelijk aan de projectweek op mijn stage. We hebben een sprookjesweek gehad en in die tijd hebben de leerlingen de film van doornroosje gekeken. Wij deden daarna weinig met de film, maar als ik nu zie wat voor lessen ik hier uit kan halen en wat ik er dus eigenlijk nog allemaal mee kan doen, dan is dit wel heel veel. Zo kan je er iets mee met drama, beeldende vorming, of natuurlijk met muziek. Zelf hebben wij in ons lespakket voor drama en beeldende vorming gekozen, in combinatie met muziek. Dit is iets wat ik dus nu ook in de praktijk zou kunnen doen. Deze module heeft mij kennis gegeven over wat ik dus allemaal met films kan en op welke manieren ik dit toe kan passen in de praktijk. Er zullen vast weer nieuwe animatiefilms uit gaan komen waar de leerlingen veel over spreken en vol van zijn. Aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen kan hier dan goed mee. Met deze module heb ik veel handvatten gekregen over hoe ik hier mee om kan gaan en hoe ik dit kan gaan toepassen in de praktijk. De methodes kunnen hierbij aan de kant worden gelegd, omdat ik momenteel vol met ideeën zit om mee aan de slag te gaan.
Wanneer ik nu naar de inhoud van ons gehele stuk ga kijken dan ben ik hier blij mee. Samen met Pauline heb ik me gestort op de beeldende kunsten in de film. Het was een onderwerp waar ik nog weinig van afwist en waarbij ik dus nog niet echt stil had gestaan dat het erin zat, maar het is wel iets waar ik erg blij mee ben dat ik die kennis nu wel heb. Want die kennis die is er nu. De lessenserie die wij naar aanleiding van ons onderzoek op hebben gezet is er ook één waar ik tevreden over ben. Het zijn lessen geworden waar, ik in ieder geval, zo mee de praktijk in zou gaan (met uiteraard misschien een kleine aanpassing naar de doelgroep toe). Ik ben er tevreden mee en ben blij dat ik kan zeggen dat ik met deze module heb bereikt dat ik nu weet wat ik met animatiefilms zou kunnen doen en ik deze ook veel sneller in de klas in zou zetten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten