De film Kung Fu Panda is een 3D-animatiefilm die gebaseerd is op de Chinese vechtkunst of krijgkunst Kung Fu. Van oorsprong is dit een vechtkunst die zich vooral richt op verdediging en zelfverdediging. In de meeste Kung Fu films is dat niet meer zo goed te zien. Maar bij Kung Fu Panda zie je de “goede” alleen vechten als ze aangevallen of uitgedaagd worden.
Om het Chinese karakter van deze vechtsport te benadrukken speelt de film zich in China af. Dat maakte de keuze voor een reuzenpanda als hoofdpersoon duidelijk. Reuzenpanda’s worden met uitsterven bedreigd en leven alleen in China (of in dierentuinen). Het is een dier dat vriendelijk oogt en waarschijnlijk daarom ook gekozen als symbool voor het wereld natuurfonds. Al met al genoeg reden om dit in werkelijk toch niet altijd al te vriendelijke dier het goedige karakter van Po toe te delen. Wat Po met een echte reuzenpanda gemeen heeft is zijn eetgewoonte. Reuzenpanda’s eten per dag 9-14 kg bamboe. Dat is nogal wat een ze zijn er dan ook 10-12 uur per dag mee zoet.
Om de film een Chinees karakter gegeven speelt het zich af in een Chinees landschap. De makers van de film hebben drie verschillende landschappen gekozen. Het eerst is rond de Li rivier en het tweede bij het stenen woud, het derde is een hooggebergte waarschijnlijk richting Tibet.
Landschap 1:
De bergen rond de Li rivier zijn rond en worden gebruikt bij het vredige veilige langschap om het dorp en de tempel. De mooie ronde vorm sluit goed aan bij het vriendelijke karakter. Het snel vervagen van de vormen in de diepte en de mist die in de dalen lijkt te hangen zie je terug in traditionele Chinese kunst.

Landschap 2:
Het onherbergzame hooggebergte landschap is de locatie waar de vreselijke tai-lung gevangen zit.
Landschap 3:
Bij de gevechten tussen de vijf en tai-lung zien we de toppen van het stenen woud.


Tijdens de theorieles geven we de kinderen bovenstaande plaatjes met het werkblad dat je hieronder kunt vinden (komt nog). De bedoeling is dat ze een grimmige, mysterieuze en een vriendelijke sfeer herkennen. We vragen ze goed naar de vorm en kleur te kijken en daarna zelf te bedenken wat voor soort scene er zich af zou kunnen spelen.
FUTURISME
Het futurisme is een kunststroming die in Italië is ontstaan. Het ontleent zijn naam aan het Italiaanse woord voor toekomst: Futuro.
Deze stroming heeft als kenmerken:
• Snelheid
• Energie
• Agressie
• Krachtige lijnen
• Vooruitgang
• Liefde voor technologie
Hieronder een aantal voorbeelden van het futurusme.
De vertragingen die je in de film ziet doen hieraan denken. Twee scenes waarin dit gebeurt kun je hieronder bekijken. De ontsnapping van tai lung en de training van Po met stokjes.
Bij de presentatie van de theorieles laten we hiervan een aantal voorbeelden zien. Daarna bespreken we het effect van deze beelden op de beleving van de scenes. (zie presentatie)
He Pauline,
BeantwoordenVerwijderenDe opzet ziet er goed uit hoor. Wat we er inderdaad in wilde was het overbrengen van kennis over de Chinese cultuur en kunst. Hierbij wilde we ons inderdaad richten op de vormen, kleuren en muziek, doordat dit toch wel een doorlopend thema is bij onze lessen. Daarnaast wilde we er nog iets bij over de kung fu zelf, of vergelijking geloof ik met andere films, zodat ook hier kennis van werd overgebracht. Voor filmpjes moet je bij mij zijn hé, en als de docentenstencils klaar zijn, dan kom ik je verder helpen (en natuurlijk ook tussendoor).
Groetjes Ilse
In jullie onderzoek zitten nu veel verwijzingen naar de beeldcultuur, zoals futurisme, Chinese prenten etc. Werk juist die uit tot theorielessen! Dus bespreek vorm en inhoud en leg verbanden.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig om op deze wijze de lln te triggeren. Laat ze ook meedenken! Zelf ondervinden is erg belangrijk. Mooi en uitgebreid onderzoek hebben jullie neergezet! Ben benieuwd naar het totale plaatje.
BeantwoordenVerwijderenDaphne
Jullie hebben de een uitgebreide theorieles neergezet met de verschillende beeldaspecten gebruikt, verwerkt in de verdieping. Ik mis alleen concreet de doelen voor deze theorieles op een rijtje.
BeantwoordenVerwijderenZiet er goed uit! Interessante les naar mijn mening, waarin de kinderen worden uitgedaagd om na te denken. Mis net als Bouwiene nog de doelen, maar wellicht komt dat nog.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Martine
Wat een duidelijke en leuke verbanden hebben jullie gelegd met beeldende kunst; vooral die met de Chinese prenten.
BeantwoordenVerwijderenHet is misschien wel interessant te weten dat bij Japanse en Chinese schilderkunst diepte op een andere manier gesuggereerd wordt dan in westerse schilderijen. In plaats van puntsperspecties gebruiken ze in Japan en China zigzagbewegingen en overlappingen om diepte te laten zien. Maar dit ter zijde.
Groetjes Hanneke
Hoi Hanneke,
BeantwoordenVerwijderenWat leuk om te weten van het verschil in diepte. Ik wist dit zelf niet (heb er ook niet heel erg veel verstand van). Het is nu niet meer heel handig in te passen, maar zeker wel weer een leuk feitje om te onthouden.
Groetjes Ilse
Leuk dat jullie de kinderen zelf laten meedenken. Verder ziet het er allemaal goed uit. Ik ben benieuwd naar jullie presentatie.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Kristel