27 mei 2010

Reflectie van Pauline op de module KO

In het begin van deze module heb ik voor mezelf de volgende leerdoelen opgesteld:
1. Met deze opdracht ga ik mezelf trainen in het kijken naar beelden gericht op beeldaspecten, boodschap en lagen in het beeld.
2. Ik ga samen met mijn groep nadenken hoe we leerlingen kunnen inspireren toe en begeleiden bij het lezen van beelden en het vergroten van hun beeldend vermogen.

In hoeverre heb ik mijn doelen bereikt?

Leerdoel 1: Ik heb in deze module veel geleerd over hoe je allemaal naar beelden kunt kijken:
• Herken je aspecten uit de beeldcultuur?
• Hoe heeft de maker gebruik gemaakt van beeldaspecten zoals vorm, kleur, diepte en textuur om een bepaalde beleving te intensiveren of een inhoud over te brengen?
• Hoe is er gebruik gemaakt van het perspectief/camerastandpunt en welk effect heeft dat op de beleving van de kijker?

Ik merk dat ik nu ook anders naar een film, of andere beelden, kijk. Toen we eenmaal aan de slag gingen bleken sommige aspecten makkelijker te zien dan ik dacht. Ik vond het ook leuk om bij andere groepen te zien wat zij gevonden hadden. Ondanks dat veel beelden bij iedereen wel bekend zijn, zag ik ook beeldende kunst voorbij komen die ik zelf niet zo snel gezien zou hebben. Maar het blijkt dat met de juiste trefwoorden googlelen ook veel op kan leveren.

Leerdoel 2: Door samen aan een lessenserie te werken heb ik inderdaad ideeën opgedaan over hoe je leerlingen kan begeleiden bij het lezen van beelden en het vergroten van hun beeldend vermogen. Het was goed om elkaar te inspireren. Ook heb ik inmiddels een aantal aspecten van wat ik in deze module geleerd heb al in praktijk gebracht bij lessen handvaardigheid. De leerlingen reageerden er enthousiast op. Naast werken aan beeldend vermogen heb ik een korte drama oefening gedaan ter inspiratie voor het maken van een opdracht. Dat hielp kinderen die anders moeite hebben om te kiezen wat ze precies gaan maken goed op weg. De integratie van verschillende aspecten binnen KO heb ik ook uit deze module opgepikt.

Kortom, ik heb met veel plezier aan deze opdracht gewerkt en er veel van opgestoken.
iIk heb mijn beeldend vermogen vergroot en weet nu hoe ik bij kunstbeschouwing leerlingen verder kan krijgen dan "wat vind je ervan". De module heeft mij handvatten gegeven om leerlingen ook anders naar beelden te laten kijken om zo hun beeldend vermogen te vergroten
Daarnaast heb ik een andere kijk gekregen op hoe ik mijn lessen binnen de vakken kunstzinnige oriëntatie, op een voor leerlingen duidelijke en inspirerende manier kan geven. Namelijk door een groter beroep te doen op hun beeldend vermogen en door integratie van verschillende vakken binnen kunstzinnige oriëntatie.

1 opmerking: