Scene 1 De ontsnapping uit de kerker
Bij de scene waar Tai Lung uit de kerker ontsnapt zijn een aantal vragen gesteld. Hierdoor letten de leerlingen wat minder op het verhaal en wat meer op de inhoud van de film.
1. Welke vormen zie je in schacht van de kerker?
…………………………….. ………………………………
…………………………….. ………………………………
2.Hoe zien we Tai Lung in de film?
3.Welke kleuren worden gebruikt voor Tai Lung en welk effect heeft dit op jou?
4.Beschrijf dit ook voor de bewakers.
5.Op welke manier worden de geluiden uit de film gecombineerd met de muziek?
6.Hoe heten de naalden die in de rug van Tai Lung zitten?
7. Waarom blijft hij daardoor zo rustig?
8.Hoe diep is de kerker ongeveer?
9. Heb je herkenbare scenes gezien uit andere films. Welke films waren dat?
Scene 2 Oquey en de blaadjes
1.Hoe versterkt de omgeving hier de sfeerimpressie?
2.Welke vormen zie je terug in Oquey, Shivu en de boom?
3.Zijn er naast de kleding nog onnatuurlijke materialen of voorwerpen te zien in de scene?
4.Wat kan je zeggen over de tijd als je kijkt naar kleur en licht.
5.Wat was de rol van Oquey en waar gaat hij naartoe?
6.Hoe kan je de stelling verdedigen dat Oquey niet dood is, maar elders?
Scene 3 Het gevecht van Po met/tegen de fantastische 5
1.Waar speelt deze scene zich af?
2.Waarom is er voor die plaats gekozen?
3.Welke kleuren komen in deze scene sterk naar voren?
4. Waar zorgen deze kleuren volgens jou voor?
5.Welke vier vechtstijlen laten de fantastische 5 zien?
Scene 1 De ontsnapping uit de kerker
Scene 2 Oquey en de blaadjes
Scene 3 Het gevecht van Po met/tegen de fantastische 5
Kijkwijzer,
Eerst zijn de 3 scenes beschreven zoals ze voorkomen in de film.
Daarna volgen een aantal vragen die gesteld kunnen worden over de film. Wanneer de leerlingen dezelfde dingen opvallen als de makers bedoeld hebben en die wij hebben kunnen vinden, kunnen de leerlingen alle vragen beantwoorden die we stellen.
Scene 1 De ontsnapping uit de kerker
In deze scene zit Tai Lung opgesloten in een diepe kuil. De enige uitgang is de opening aan de bovenkant. Hij zit zwaar geketend en onder de naalden (acupunctuur) om hem kalm te houden. Bij de kerker zijn zo’n 1000 bewakers aanwezig om hem in de gaten te houden. Alles is geoorloofd om Tai Lung beneden te houden.
Kleur
Donker gezicht bij Tai Lung. Lichtgevende ogen. Hij wordt telkens van bovenaf gefilmd alsof je door de ogen van de bewakers kijkt.
Rood licht geeft kleur aan de diepte in van de kerker
Wanneer Tai Lung ontsnapt uit de kerker wordt er van onderaf gefilmd. De overheersende kleur is dan wit en blauw. Het daglicht valt dan meer in het gat waar hij zat opgesloten.
Eenmaal buiten wordt Tai Lung groter gemaakt door hem van onderaf te filmen. De omgevingskleur doet koud aan, door de sneeuw die valt. Op de achtergrond is de ingang van de kerker te zien waar explosies de achtergrond angstaanjagend rood kleuren met de zwarte silhouetten van stalagmieten en stalactieten.
Vorm
De kerker is volledig rond en wordt doorkruist door rechte bruggen. Wanneer er van bovenaf gefilmd wordt, komt het perspectief precies uit in het midden bij Tai Lung. Wanneer er naar boven gefilmd wordt, gaat het beeld vaak naar een kruispunt van de ronde muur en de dwarsliggende bruggen.
Materiaal
In de scene wordt steen en ijzeren kettingen gebruikt rond Tai Lung
De bewakers hebben houten kruisbogen en speren met metalen punten
Geluid/muziek
De geluiden die uit de film voortkomen, zijn voor de muziek gebruikt om van stijl te veranderen.
Het openen van het schild maakt plaats voor een verandering in de muziek. De muziek begon spannend, lukt het om de veer aan te raken? Toen het lukte kwam er rustige muziek. Het gaf de rust weer van zijn bevrijding uit de zenuw acupunctuur.
De muziek die daarop volgt is een spannende maar vrolijke compositie. Het zet de ontsnapping op een grappige manier veel kracht bij. Wat opvalt is dat de muziek alleen speelt als Tai Lung in beeld is. Bij het aanzien van de bewakers volgt eigenlijk een stilte, alsof ze geen antwoord hebben op Tai Lung.
Bij het gevecht op de brug met de bewakers voert Tai Lung op de muziek een dans uit. De muziek sluit volledig aan bij de gemaakte bewegingen.
Beeldende kunsten
Het schild waarmee Tai Lung vast wordt gehouden heeft een bijzondere vorm.
De acupunctuur die wordt uitgevoerd op zijn zenuwstelsel is een Chinees gebruik.
Ruimte gebruik
De ruimte van de kerker wordt optimaal gebruikt. Dit is erg knap, gezien het een diep gat is met maar 1 uitweg. Door de behendigheid en slimheid van Tai Lung en het goede verhaal van de makers van Kung fu panda gaat de ontsnapping langs alle kanten van de kerker. Door de vele camera wisselingen van boven naar beneden kijkend en andersom wordt een goede impressie gegeven over de diepte waarin Tai Lung zit opgesloten.
Scene 2 Oquey en de blaadjes
In deze scene komt Shivu bij zijn leermeester om hulp vragen. Shivu is niet blij met de panda als draken krijger. Oquey echter beveelt hem aan in zijn doel en kunnen te geloven. Dat is al de basis om hem de goede weg te leiden. Shivu moet hiermee zelf aan de slag om zelf meester te worden. Oquey heeft Shivu alles geleerd wat hij weet en zijn taak en tijd zit erop. Bij de boom van de hemelse perzikken gaat Oquey mee met de bloesemblaadjes van de boom naar een mooier oord.
Kleur
De scene speelt zich in zijn geheel af bij de boom van de hemelse perziken. De omgeving ziet er grauwig en koud uit. Dit wordt versterkt door een blauwe gloed door de lucht heen te gaan en ook wat wit-grijze mist te maken.
Vorm
Materiaal
Het materiaal in deze scene is vrijwel allemaal natuurlijk. Oquey heeft zijn hele leven al vanuit innerlijke kracht geleefd en dit zie je veel terug in zijn leefomgeving. Of hij is te zien bij de boom van de hemelse perziken of hij is te vinden boven op de berg waar de tempel zich bevindt.
Geluid/muziek
De muziek die gebruikt is bij deze scene is veelal rustig en bevrijdend. De muziek wordt niet droevig gemaakt, ook al verlaat 1 van de figuranten het toneel. Dit afscheid wordt niet als de dood gezien, maar meer naar een verplaatsing van wereld. Dit moest, omdat zijn werk er op aarde opzat.
Beeldende kunsten
De beeldende kunst is in de scene terug te vinden bij de punt van de berg, waar de boom van de perziken staat.
Ruimte gebruik
Scene 3 Het gevecht van Po met/tegen de fantastische 5
In de scene mag Po zijn vechtkunsten laten zien aan meester Shivu door het individueel op te nemen tegen de fantastische 5. Elke keer wordt hij verslagen, maar Po vindt het prachtig. Hij zegt niet op te geven en altijd door te zullen gaan. Dit is precies waar de fantastische 5 al bang voor waren. Zij willen immers graag de plek van draken krijger hebben.
Kleur
Het gevecht is in de keizerlijke tempel boven op de berg. De lucht is door de laagstaande zon, wat je kan zien aan de schaduwen, gekleurd in het keizerlijke geel.
De grond heeft voornamelijk warme kleuren meegekregen. Het zanderige bruin is gekleurd met de warmte van de omgeving. De lucht heeft de kleuren van de ondergaande zon overgenomen.
Vorm
Materiaal
Het materiaal speelt in deze scene geen belangrijke rol. De materialen die gebruikt worden zijn 2 stokken waar mee gevochten wordt. Verder is vooral het materiaal waar de grond en Po van zijn gemaakt belangrijk. Deze komen elkaar het meeste tegen in de scene.
Geluid/muziek
De muziek heeft een snel tempo. Dit heeft te maken met het tempo waarin Po steeds wordt verslagen door de fantastische 5. Verder doet de muziek, ondanks de vechtscene er vrolijk klinken. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de manier waarop Po het gevecht beleeft.
Beeldende kunsten
4 van de 5 krijgers komen in actie. Iedere krijger voert zijn eigen techniek, overeenkomstig met de werkelijke technieken.
Ruimte gebruik
De ruimte wordt in deze scene redelijk gebruikt. De scene speelt zich af binnen de muren van de tuin van de tempel boven op de berg. Daar krijgt Po er flink van langs van de fantastische 5. Echter gebeurt dit allemaal wel op 1 plek, de omgeving wordt volledig in kaart gebracht.
De kleuren zijn wederom goed geïntegreerd in de omgeving waardoor beeld en kleur een mooi geheel vormen.
11 mei 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hoi Ronald,
BeantwoordenVerwijderenik heb even naar je kijkwijzer gekeken. Goed dat je er ook een uitgebreide beschrijving bij gemaakt hebt!
Misschien schat ik het verkeerd in maar ik heb het idee dat een aantal vragen moeilijk zijn voor basisschool leerlingen.
Bij scene 1 zijn dat 6 en 7. Ik zou zelf ook niet precies weten hoe de accupuntuur naalden heten. En dat ze juist op die Chi-punten zitten waar de de kracht van Tai Lung blokkeren is ook iets waarvan ik twijvel of kinderen dat weten
Bij vraag 8 zou ik een drietal keuzeantwoorden geven. Of vragen wat de diepte voor een effect op je heeft.
Bij scene 2
Hoe beinvloed de omgeving de stemming (sfeerimpressie is een te lastige term denk ik)
En de laatste vraag over de vechtstijlen is denk ik ook wat lastig.
Hadden we (voor de voorbereiding op de praktijkles) niet bedacht dat er bij alle scenes een vraag over muziek en geluid zou komen?
groet Pauline
Hi Ronald,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb mogelijk een paar tips. Bij scene 1 vraag 2 is de vraag naar mijn idee te open. Ik begrijp niet goed wat je met de vraag bedoelt. Gaat het om de vormen van Tai Lung of om zijn karakter...?
Misschien ook goed om de kijkwijzer nog een keer door te lezen. op deze manier kan je eventueel bepaalde zinnen die nog niet lekker lopen wijzigen.
Bijvoorbeeld 'Wanneer de leerlingen dezelfde dingen opvallen als de makers bedoeld hebben en die wij hebben kunnen vinden, kunnen de leerlingen alle vragen beantwoorden die we stellen'.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes,
Janet
Haai,
BeantwoordenVerwijderenKlein puntje... Volgens mij moesten we de kijkwijzer in Scripd plaatsen...
Vind de kijkwijzer nu niet heel overzichtelijk en ik sluit mij aan bij Janet... De zinnen lopen nog niet helemaal lekker...
Tot morgen,
Meta