22 maart 2010

Persoonlijke motivatie van Anita Bakker

Vooraf aan het college had ik nog niet echt een beeld van wat we bij het vak ‘kunstzinnige orientatie’ gingen doen. Tijdens het college werd het langzaam duidelijk dat we een 3D animatiefilm gaan analyseren, zodat we deze tijdens onze lessen op de stageschool of straks in ons werk in de praktijk kunnen inzetten. Ik vind dit een ontzettend leuke eigentijdse en hippe manier om ‘kunst’ mee te introduceren binnen het basisonderwijs. Tenslotte spreekt een animatiefilm zowel kinderen uit het basisonderwijs maar ook ons als leerkrachten enorm aan. Ik heb zelf een aardige collectie teken en animatiefilms in mijn bezit, omdat ze zo geweldig getekend/gemaakt zijn, vaak vol humor zitten en vaak een geweldige moraal bezitten. Bovendien spelen veel films zich af in een waanzinnig mooie omgeving. Tot nu toe zag ik film kijken alleen als vorm van ontspanning, maar door het eerste college ben ik me ervan bewust geworden dat de filmmakers over elke scene van een film hebben nagedacht en dat er geen beeldaspect aan het toeval is overgelaten. Toen ik afgelopen weekend in de duinen van Zeeland was stond ik voor een lange trap over de duinen omhoog. Door het eerste college werd ik meteen op het idee gebracht om een foto te maken van onder aan de trap naar boven en natuurlijk ook toen ik eenmaal boven stond van boven naar beneden. Meteen een mooi voorbeeld wat vast nog eens van pas gaat komen bij het bespreken van verschillende perspectieven (bijv. kikvors-perspectief). Ik ben in elk geval geprikkeld om aan de slag te gaan met dit vak, zodat ik deze strategie van kunst beschouwen straks ook in de praktijk op school kan inzetten.

1 opmerking:

  1. Heel erg leuk om te lezen dat ik je zo heb weten te inspireren! Succes met de opdracht! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen