15 maart 2010
Persoonlijke motivatie van Ilse Bollen
Kunstzinnige oriëntatie. Eigenlijk een onderdeel waar ik zelf nog maar weinig van had gehoord. Mijn beeld hiervan was dan ook dat het een vak zou zijn gericht op handvaardigheid / beeldende vorming. Dit bleek na de eerste bijeenkomst echter niet het geval. Kunstzinnige oriëntatie is veel meer dan dat. Kunstzinnige oriëntatie kan gericht zijn op drama, muziek en beeldende vorming, maar dan gezien vanuit de kunst en de cultuur. Meestal maken we een drama, muziek of beeldende vorming les gewoon vanuit ideeën uit dat vak. Bij kunstzinnige oriëntatie is het de bedoeling dat we verder gaan kijken, dat we de vakken gaan koppelen aan kunst en cultuur. Een proces wat voor mij toch best nieuw is. Op een stageschool heb ik wel eens een kunstproject gedraaid. Dit ging dan bijvoorbeeld over Mondriaan, waarbij ik met de leerlingen de deuren in de stijl van Mondriaan ben gaan schilderen. Maar hier gingen we dan niet echt verder op in. De overige lessen werden niet speciaal gericht op kunst. Voor mezelf vind ik het hierdoor wel goed om eens verder te kijken en om te zien hoe je bepaalde aspecten van kunst en cultuur kan gebruiken om toe te passen in de onderwijspraktijk, zonder dat je daar perse alle lessen aan moet gaan koppelen.
Binnen deze opdracht gaan we hieraan werken met behulp van een 3D – animatiefilm. Het zijn de films die ik zelf wel ken en waarvan ik zelf de meeste ook wel heb gezien. Toch heb ik mezelf nooit bedacht dat ik ook deze kan gebruiken om mijn lessen te ontwerpen. Daar ben ik pas afgelopen bijeenkomst echt bij stil gaan staan. Hier wil ik me dan ook tijdens deze opdracht op gaan richten. Ik zou wel graag willen ontdekken op welke manieren ik allemaal 3D – animatiefilms in kan zetten om mijn onderwijs weer op een andere manier vorm te geven, tegemoetkomend aan alle verschillende leermogelijkheden van de leerlingen. Gezien de verschillende competenties dan zal mijn leerdoel voor dit vak liggen binnen competentie 3: de vakinhoudelijke en didactische competentie. Namelijk het ontwerpen van een eigen leerprogramma, gericht op een beginsituatie van een groep leerlingen. Ik wil wel dat het een leerprogramma wordt die gedifferentieerd uitgevoerd kan worden en welke een brede variatie aan werkvormen en middelen bevat. Een werkvorm en een leerprogramma waar alle leerlingen mee aan de slag kunnen, allemaal op hun eigen niveau.
Ik heb voor mezelf voor dit leerdoel gekozen doordat ik toch wel merk dat je snel op de methodes terug valt. Ik probeer deze altijd om te buigen naar mijn eigen inzichten en er iets van mezelf in te stoppen. Dit lukt echter niet altijd. Door nu vanuit een heel ander vertrekpunt te gaan werken, is dit wel mogelijk en kunnen we dus wel een eigen leerprogramma opzetten. De 3D – film als uitgangspunt vind ik daarnaast erg leuk, doordat dit toch iets is wat veel speelt bij de leerlingen (zeker als er net een nieuwe film uit is) en waarbij je dus goed aan kan sluiten op de belevingswereld van de leerlingen uit de groep.
Ilse Bollen
s1000036
PLT2A
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Goede uitgebreide motivatie, Ilse. Leuk om te lezen dat ik je begrip van KO en BV heb verruimd met de lessen. Ik ben benieuwd hoe je je ontwikkelt gedurende de opdracht. Succes!
BeantwoordenVerwijderen